tisdag, november 13, 2007 Klockan 09:17

GPS är årets julklapp

Ja, då har svenska handlarna bestämt vad det blir i år, årets julklapp. En GPS till svenska folket. I artikeln på aftonbladet framgår inte vilken typ av GPS det gäller och det är kanske just detta som är anledningen till GPSens populäritet.. Den kan användas i många olika applikationer och produkter.

Jag tycker att GPS i samband med båt är den mest revolutionernande applikationen. Visst är det skönt att alltid kunna hitta vägen i bilen eller på MCn - men i båtsammanhang är navigeringen så pass mycket mer komplicerad att GPSn faktiskt kan anses ha revolutionernat navigeringen.

För övrigt kan jag rekommendera en handhållen GPS. Den går att använda när man ska ut i skogen eller ut på sjön och då som en backup GPS. Själv använder jag Garmin 60CSX som är både vattentät och stöttålig. Har alltid den med om man ska ut på vattnet även om jag åker med någon annan eller i egen båt. Fördelen är som sagt att den även kan användas i alla andra sammanhang där en GPS kan vara till hjälp.

Nu återstår bara att se vad för GPS man får under granen. :)

Länk till aftonbladets artikel där jag hittade nyheten:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1230016.ab